Afgelopen week zei een collega tegen me dat hij een boek over de aandachtseconomie had gekocht. Dat deed me denken aan Uitverkocht, het boek van Jim Stolze waarin deze term gelanceerd werd. Zijn stelling is dat in de huidige economie alles draait om aandacht.
Op zich is dit niet zo revolutionair want vrijwel iedere reclameman zal je vertellen dat zijn aanpak gericht is op het genereren van aandacht. Echter, het krijgen van aandacht is nogal veranderd door de opkomst van internet, mobiele telefoons en sociale media.
Het aantal kanalen die zich aan ons opdringen is nogal toegenomen. Kon je vroeger met een spotje op TV heel Nederland bereiken, tegenwoordig zul je ook op Facebook, Twitter en LinkedIn actief moeten zijn om iedereen te bereiken.
De dynamiek van het aandacht vragen is tweerichtingsverkeer geworden. De ontvanger van een bericht bepaald zelf welke boodschappen wel of niet doorkomen. Dit maakt het krijgen van aandacht tot een sociale wetenschap waarin kennis van je doelgroep veel verder gaat dan de vraag of ze behoefte hebben aan jou product. Het gaat er om of je potentiële klanten jouw product kan inpassen en aanpassen aan zijn of haar voorkeuren. Interactie is het sleutelwoord. In het oerwoud van keuzes zal datgene doordringen wat een consument zich eigen kan maken.
Aandacht is meer de persoonlijke aandacht van een goede vriend geworden dan de aandacht die een lawaaiige voorbijganger maakt. Aandacht die iets aan te bieden heeft en niet alleen vraagt om gekocht te worden. Dit vraagt om het opbouwen van een relatie. En dat kost tijd, inspanning en… inderdaad, aandacht.