Bijhouden is het enige dat telt

regelmatig je website bijhoudenVergeet vormgeving, vergeet een geweldig CMS, vergeet die mega-snelle server, vergeet je SEO-geoptimaliseerde content. Als je online strategie uitgaat van relaties dan is bijhouden het enige dat telt.

Sociale media zijn inmiddels onmisbaar  om je online relaties te onderhouden, dan denk ik aan Facebook, Twitter en andere sociale broedplaatsen zoals Google+ en Pinterest. Sociale media zorgen voor een steeds grotere dynamiek op het internet.

Vijf jaar geleden was het al heel stoer als je een dynamische website had waar je zelf artikelen kon aanpassen. Tegenwoordig moet je je website super-regelmatig bijhouden en actief zijn op sociale media. Google let nu ook op je activiteit in sociale media en sinds november vorig jaar krijgt de meest actuele content een hogere waardering.

Zelf vind ik het erg vervelend op een oud artikel terecht te komen als ik iets zoek. Ik zocht bijvoorbeeld voor deze blog naar achtergrondinformatie, dus ik type in: ‘Google and content update’. Dit levert een heel aantal links op. Daar kies ik de meeste actuele artikelen en blogs uit. Zo gaat dat dus. Een artikel uit 2011 klik ik niet aan, dat is niet meer relevant.

Niet alleen voor zoekmachines is bijhouden van je website belangrijk, ook voor klanten en partners. Je kunt laten zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en je kunt actuele informatie over je producten en diensten vermelden. Steeds meer mensen gebruiken het internet voor het laatste nieuws van jouw organisatie. Denk aan prijzen, openingstijden, nieuwe producten, vacatures, aanbiedingen maar ook het laatste nieuws op je vakgebied. Een slager kan vertellen van welke biologische boer zijn hamlappen komen en een uitzendbureau plaatst de nieuwste vacatures.

Er zijn voorbeelden genoeg te bedenken. 1 ding is zeker: als je je website niet bijhoud ga je kansen missen. Je plaats in Google gaat achteruit, je mist kansen om klanten te laten zien dat je op de hoogte blijft en misschien wel het belangrijkste, je mist kansen om met klanten in contact te komen. Denk aan mensen die reageren op je blog of een reactie achterlaten op Facebook. Misschien mailt iemand met een vraag over die nieuwe service die je aanbiedt.