In De nieuwe regels van sociale media (David Meerman Stott) en Unmarketing (Scott Stratten) las ik er over en vandaag werd ik er nog eens door een collega op gewezen: je klanten zitten niet te wachten op promotiepraatjes maar op informatie waar ze wat aan hebben.
Bloggen en sociale media werken het beste als je informatie deelt. Echte, bruikbare informatie, niet alleen een verkooppraatje over wat jij in de aanbieding hebt.
Laat zien waar je verstand van hebt. Deel je kennis. Wees niet bang dat je daarmee je expertise voor niets aanbied en geen klanten overhoud. Iemand die van plan is om je in te huren of van je te kopen wil graag weten dat jij een vakman bent die kwaliteit levert. Dit kun je laten zien met de artikelen op je website. Wanneer je een vormgever bent plaats je voorbeelden van je werk in een portfolio maar je kunt ook vertellen waar je op let bij het maken van een goed ontwerp. Heb je een restaurant, dan kun je artikelen plaatsen over de gerechten die op het menu staan en waarom je het zo belangrijk vind dat je ingrediënten die bij lokale boeren vandaan komen.
Een kennis van me heeft een klusbedrijf waar hij samenwerkt met mensen die een sociale beperking hebben waardoor ze bij een gewoon bedrijf niet aan het werk komen, dit maakt zijn manier van werken speciaal. Hij heeft hier laatst een dakkapel geverfd. DIt is uitstekend gedaan want het zijn prima vaklui waar hij mee werkt, alleen hebben ze wel een bepaalde ‘handleiding’ in de omgang. Het levert ook leuke verhalen op over de mensen waar hij mee werkt, want vaak zijn dit kleurrijke karakters. Uitstekend materiaal voor content op je website.
Wees vooral jezelf. Mensen doen zich vaak anders voor als ze een verkooppraatje houden en daar prikt de gemiddelde lezer snel doorheen. Een verhaal over wie jij bent en waar jij goed in bent spreekt aan en is veel leuker om te lezen. Bewaar je verkooppraatje voor mensen die contact met je opnemen omdat je zulke goede content op je website hebt staan.