Soms is het slim om klanten aan je te binden door ze iets gratis aan te bieden. Een voorproefje of een lokkertje. Wie is er nu niet gevoelig voor ‘gratis’? Als je er van overtuigd bent dat jouw spullen zo goed zijn dat iedereen na een eerste indruk meer wil, en daar ook voor wil betalen, dan is het de moeite waard om af toe iets weg te geven zodat nieuwe klanten kennis kunnen maken met jouw product.
Er zijn veel manieren om dit te doen en het internet is een perfect kanaal om dit kenbaar te maken. Ik kom regelmatig mooie voorbeelden tegen van producten of diensten die op een creatieve manier gratis voorproefjes weggeven.
Ontwikkelaars weten als geen ander dat je klanten kunt overtuigen door hen eerst voor niets aan hun product te laten ruiken om na verloop van tijd geld te gaan vragen of om een versie met extra mogelijkheden uit te brengen die wel geld kost. Er zijn verschillende prijsmodellen waarbij in veel gevallen een basisversie gratis wordt weggegeven zodat klanten kennis kunnen maken met het product. Wanneer er op grotere schaal gebruik van gemaakt wordt, bijvoorbeeld door meer gebruikers of op meerdere websites, dan begint de teller te lopen. Een andere manier is om geld te vragen voor updates of onderhoud.
Zo zijn er nog wel andere manieren te bedenken om nieuwe klanten te winnen door iets gratis weg te geven. Hieronder een aantal die ik tegen ben gekomen:
Gratis foto’s weggeven
Stockfoto websites zoals iStock Photo geven gratis foto’s weg aan hun leden. Meestal moet je wel eerst een account maken en je abonneren op de nieuwsbrief. De links naar gratis materiaal krijg je toegestuurd in de nieuwsbrief waarin natuurlijk ook foto’s en illustraties getoond worden waar je wel voor betaald. Een slimme manier om lokkertjes te gebruiken in combinatie met je nieuwsbrief.
Een spiekbriefje
Gisteren kwam ik via een tweet bij een ‘spiekbriefje’ op de website van een tekstbureau: Bureau Eigenwijs. Dit is een compact e-book met tips voor het schrijven van teksten. Bedoeld voor mensen die niet dagelijks schrijven. Gratis te downloaden van de website, met als enige voorwaarde een aanmelding voor de nieuwsbrief. Dit is een voorbeeld van strooigoed dat makkelijk te verspreiden is via sociale media en waarmee je laat zien wat je expertise is.
Gratis handleidingen
Bedrijven die software ontwikkelen of verkopen zijn er bij gebaat dat hun klanten weten hoe hun product werkt. Hoe makkelijker je dit maakt, des te groter de kans dat klanten enthousiast worden over je product. Dit is een reden waarom het besturingssysteem Windows destijds zo snel populair werd, het was makkelijker te gebruiken dan andere systemen. Veel andere software probeert net zo eenvoudig te zijn maar vaak is er nog wel enige instructie nodig.
Dan is het dus slim om gratis handleidingen aan te bieden zodat je klanten goed overweg kunnen met je product. Wij werken veel met WordPress. Voor de meeste klanten maken we al specifieke handleidingen voor het gebruik van hun WordPress website. We zijn nu begonnen om ook algemene WordPress handleidingen beschikbaar te stellen op onze website. Hiermee laten we zien dat we verstand hebben van dit populaire CMS en dat we onze klanten graag een handje willen helpen.
Er zijn online tutorial websites waar je handleidingen kunt maken om je een handje op weg te helpen. Je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag in een grafisch programma zoals Adobe InDesign of Microsoft Works.
Instructievideo’s
Zoek maar eens op YouTube naar instructie-video’s. Dit is ook slim want hiermee geef je jouw bedrijf meteen een gezicht en het is persoonlijker. Veel mensen vinden een instructie-video ook makkelijker dan het lezen van een handleiding. Er is allerlei screen capture software waarmee je een video kunt maken van wat er op je beeldscherm gebeurt met gebruik van een voice-over zodat je de handelingen op het scherm kunt uitleggen. Zelf heb ik wel gewerkt met Jing.
Er is van alles te bedenken. Het hoeft natuurlijk niet per se iets digitaals te zijn. Een banketbakker zal liever mensen laten proeven van zijn heerlijke gevulde koeken. Het middel om je klanten te vertellen over jouw gratis lokkertje kan wel heel goed digitaal zijn. Sociale media lenen zich uitermate geschikt voor het verspreiden van dit soort positieve geruchten over jouw bedrijf. Vooral als het gratis is, gaat het al snel als een lopend vuurtje het internet rond. Maak hier gebruik van, het is… gratis.