De meningen over het uiterlijk van een website kunnen behoorlijk uiteenlopen. Voor de één is vormgeving vooral een kwestie van smaak, voor een ander maakt het niets uit en een derde hecht juist veel waarde aan een overtuigende uitstraling. Hoe kun je hier het beste mee omgaan in ons digitale tijdperk?
Een vormgever gebruikt vormgeving om iets te vertellen over een bedrijf en haar producten: Wat voor mensen wil je precies bereiken? Moet het een zakelijke- of juist een huiselijke sfeer uitstralen? Programmeurs kijken liever naar de functionele kant van een website: Wat kun je er precies mee? Welke technieken worden gebruikt? Is de site snel?
Vormgeving en gebruiksgemak
De afgelopen jaren is het belang van vormgeving en gebruiksgemak steeds verder toegenomen. In de wereld van IT-ontwikkelaars heet dit User Experience Design, oftewel UX Design of kortweg UX. Het gaat niet meer alleen om websites maar ook andere applicaties of apparaten met software zoals wasmachines, navigatiesystemen of printers. Steeds meer apparaten werken met software en hebben dus ergens een schermpje om het apparaat mee te bedienen.
Omdat gebruiksmogelijkheden en instellingen steeds verder toenemen worden de schermpjes steeds uitgebreider en voor gebruikers steeds lastiger te bedienen. In een oerwoud van opties raak je al snel de weg kwijt.
UX Design en websites
Om terug te komen op websites, hier speelt de toename van mobiel gebruik een grote rol in de vormgeving van schermen en pagina’s. Je kunt geen websites meer ontwerpen die niet duidelijk leesbaar zijn op een klein scherm. Ook de manier waarop mensen een website doorlezen is anders op een telefoon of een tablet.
Niet alleen het kleinere scherm speelt een rol ook de manier van scrollen door ’te swipen’ over het scherm is anders. Op een desktop computer is scrollen een onhandige handeling omdat je uit je flow gehaald wordt en moet klikken met je muis op een scrolbar. Ben je aan het lezen op je telefoon dan is het slechts een veeg met je vinger over het scherm. Dat gaat voor je gevoel makkelijker. Het klikken op buttons is echter weer wat lastiger omdat schermpjes niet altijd heel snel reageren op aanraking of de button is te klein.
Navigatie op mobiel is ook anders. De meeste menu’s zijn ingeklapt. Deze moet je eerst aanklikken om te kunnen navigeren. Of menu-items zitten aan de zijkant van je scherm en worden met een veegbeweging zichtbaar gemaakt. En ook voor websites geldt dat de opties toenemen, zodat een gebruiker makkelijk de weg kwijt raakt.
Vormgeving met oog voor gebruikers
Dit betekent dat vormgeving steeds meer in dienst moet staan van het helpen van gebruikers. Websites hebben inmiddels veel meer te maken met ‘gebruik’ en steeds minder met ‘uitstraling’. Het gaat er niet in de eerste plaats om dat je laat zien wie jij bent, maar dat je laat zien dat je begrijpt wat een bezoeker zoekt. Je website is een kans om te laten zien dat je de behoeften van je klanten begrijpt.
Dit vraagt om een manier van denken over het vormgeven van je website waarin gebruikers centraal staan en niet de behoefte aan een unieke uitstraling of mooie afbeeldingen. Het gaat er vooral om dat het duidelijk is wat je te bieden hebt en waar specifieke zaken te vinden zijn. Dit lijkt eenvoudig maar dit aanbod moet aansluiten bij wat een bezoeker zoekt en verwacht. Juist dat maakt het nog knap lastig om hierin de juiste keuzes te maken, want het is meestal niet 100% duidelijk wat de gemiddelde bezoeker van jouw website nu precies zoekt. En dit is ook niet voor iedere bezoeker gelijk.
Weet wie je gebruikers zijn
Daarom is het kennen van je klanten of doelgroep zo belangrijk. En dan niet alleen of het een zakelijke doelgroep of consumentendoelgroep betreft, maar ook naar welke specifieke producten of diensten mensen op zoek zijn en welke informatie men verwacht daarover te vinden. Dit is niet voor iedereen gelijk, maar je kunt wel achterhalen wat het meest voorkomt. Dit doe je met het bijhouden van bezoekersgegevens op je website, maar ook inhoudelijk onderzoek is van belang want bezoekcijfers zeggen lang niet alles. Het zegt bijvoorbeeld niets over de reden waarom iemand is afgehaakt na het bezoeken van je homepage of waarom de ene pagina meer klikken krijgt dan een andere.
Wanneer er een helder beeld ontstaat van jouw bezoekers wordt het al een stuk makkelijker om je website in te richten en vorm te geven. Zie de vormgeving van je website als bewegwijzering in een doolhof en als de labels op de schappen van jouw winkel zodat je bezoekers weten wat je te bieden hebt en waar ze hun spulletjes kunnen vinden. Weet je bijvoorbeeld dat je website voornamelijk via mobiel bezocht wordt (en dit zal steeds meer het geval zijn), zorg er dan voor dat je site op mobiel belangrijke content bovenaan plaatst en gebruik grote knoppen. Je kan er ook voor kiezen bepaalde zaken op mobiel weg te laten, zoals grote foto’s of diashows, dit is leuk op een groot scherm maar gaat irriteren als je er op je telefoon op moet wachten.
Zorg er voor dat jouw website laat zien dat je jouw klanten begrijpt. Dan heb je meteen al een streepje voor. Bezoekers blijven langer op je website en klikken niet meteen weg omdat ze niet vinden wat ze zoeken.
Doorpraten over een website waar je gebruikers op de eerste plaats staan?