Wat mij vaak opvalt: goed beeld is schaars. Veel bloggers stoppen al hun tijd in het schrijven van een vlammend artikel, na afloop snel een plaatje er bij en klaar is Kees, en dat zie je. Het gevolg is dat allerlei blogs en artikelen opgeleukt worden met cliché stockplaatjes.
Dat is jammer, want het haalt de zeggingskracht van je artikel onderuit terwijl je juist met een sterke afbeelding veel kan bereiken. Daarnaast wordt beeld steeds belangrijker op internet.
Een paar suggesties om een goede afbeelding bij je artikel te kiezen:
Geen goedkope clichés
Het is lastig om een goed plaatje te vinden als je artikel over een abstract idee gaat, zoals ‘Verander jezelf’, ‘Kwaliteitsverbetering’ of ‘Inspiratie’. Stockfoto’s spelen hier op in met mannen in pak op een berg of personen naast een grafiek of iets dergelijks. Vreselijk! Al deze plaatjes hebben en onechte uitstraling van heb ik jou daar.
Mijn advies: neem de tijd om een foto van een persoon te zoeken met een uitstraling die past bij je onderwerp. Als het bijvoorbeeld gaat over verbetering, kun je iemand uitzoeken die voor zich uit kijkt, alsof hij of zij aan een reis begint. Verbetering zou ook kunnen zijn iemand die heel precies ergens aan werkt, zoals het bijschaven van een houtsnijwerk.
Geen getekende illustraties
Sommige ideeën zijn gemakkelijker te tekenen dan in een foto te vangen. Een tekening kan je naar je hand zetten. Vooral bij abstracte zaken is dit erg bruikbaar. In tijdschriften, kranten en brochures wordt dit veel gebruikt. De grootste verschillen met een website zijn:
- De stijl van je website ligt al vast en sluit meestal niet aan bij de stijl van een illustratie die je ergens van een stockwebsite download. Je mengt dan verschillende stijlen en dat ziet er niet fraai uit.
- Bovengenoemde media huren een illustrator in die ze voor een specifiek onderwerp een tekening laten maken zodat deze naadloos aansluit bij de tekst.
- De opmaak van een tijdschrift of brochure wordt aangepast aan de uitstraling van de illustratie zodat het 1 geheel vormt.
Omdat de meeste websites niet aan bovengenoemde criteria kunnen voldoen raad ik je aan met foto’s te werken en illustraties voor andere gelegenheden te gebruiken.
Kleuren aanpassen
Vaak sluiten de kleuren van een foto, die goed past bij je artikel, niet aan bij de kleuren van je website. Dit is gelukkig een probleem dat op te lossen is. Met dank aan Photoshop of andere off-line en online foto-editors (zoals Pixlr.com). Hiermee kun je het kleurengamma of de kleurintensiteit van een foto makkelijk aanpassen. In sommige gevallen haal je alle kleur uit je afbeelding en gebruikt je een zwart-wit afbeelding, of duotoon. Het kan allemaal, zolang het maar aansluit bij de uitstraling van je website.
Kijk naar de uitsnede
Soms heb je niet alles nodig wat er op een foto staat. Kijk dan hoe je een goede uitsnede kan maken zodat je onderwerp duidelijk in beeld komt en er een spannende compositie ontstaat. Veel foto’s worden sterker als er een deel of een detail uitgehaald wordt. Dit is een kwestie van uitproberen. Soms moet je een paar uitsnedes maken om er achter te komen welke het spannendste beeld oplevert.
De juiste resolutie
Op het internet heb je aan 72dpi (dots per inch) voldoende. Let er op dat jouw plaatje in het formaat dat je nodig hebt hier aan voldoet. Als je een afbeelding van een andere website gebruikt in een groter formaat, is de kans groot dat je niet meer uitkomt met de resolutie. Het gevolg: opgeblazen pixels. Dit gaat er rafelig uitzien. Dat wil je niet. Let dus goed op de resolutie en de afmetingen van de foto’s die je gebruikt.
Hopelijk helpen deze tips je op weg om een goede beeldredacteur te worden. Voor verder advies en hulp kun je natuurlijk altijd contact opnemen.