Vroeger was het niet zo ingewikkeld om uit te vinden waar je klanten waren. Op het marktplein. Iedereen die iets wilde kopen begaf zich naar het centrale plein van dorp of stad. Daar stonden alle koopmannen met hun spullen. Hoewel de wekelijks markt nog lang niet uitgestorven is denken we tegenwoordig eerder aan een website voor tweedehands spullen bij het horen van het woord ‘marktplaats’.
Iedereen komt naar de markt
Eigenlijk is er niet eens zo veel veranderd. Het grootste verschil met vroeger is dat veel kopen en verkopen nu via het internet plaatsvindt. Niet iedereen beseft dat ook op het internet marktplaatsen belangrijk zijn. Dit zijn de plekken waar mensen zich verzamelen omdat ze weten dat anderen dat ook doen. De meeste mensen zijn te vinden op de grote pleinen van het internet, zoals Facebook en Google. Hier is het gezellig en druk. Naast gezelligheid en vermaak kun je er ook terecht om dingen te kopen of te verkopen.
Online marktplaatsen
Gelukkig zijn er veel meer marktpleinen dan alleen de grote sociale media sites. Je hebt online marktpleinen in allerlei soorten en maten. Er zijn pleinen voor zakenmensen, kookliefhebbers, knutselaars, gamers, techneuten en ga zo maar door. Het mooie hier van is dat je precies kunt uitkiezen waar jij het beste je kraampje kunt opzetten. Op het plein waar je klanten zitten.
Online strategie
Laten we dit nu eens vertalen naar een online strategie. Dit betekent dat je met promotionele activiteiten je doelgroep actief moet opzoeken. Wacht niet totdat iemand toevallig de blog op jouw website tegenkomt of zich abonneert op je nieuwsbrief. De afstand van het marktplein naar jouw website is maar 1 klik.
Zoek uit waar je doelgroep zit. Welke websites, sociale media of communities bezoeken jouw klanten? Dit kan een groep zijn op LinkedIn maar het kan ook een website zijn op jouw interessegebied, of een Twitter hashtag. Voor vormgevers zijn sociale media als Pinterest en Instagram interessant, hoewel de klanten van een vormgever wellicht op heel andere plekken te vinden zijn. Het gaat er om welk online marktplein een goed snijvlak biedt tussen jouw expertise en de interesses van je doelgroep.
Maak gebruik van online communities
Je blog wordt op een community veel meer gelezen dan wanneer deze alleen op je eigen website staat. Dit is voor mij een reden om mijn blogs op B2BContact te plaatsen. Hier komen meer mensen dan op onze eigen website.
Een aantal lezers zal doorklikken naar jouw website. Denk ook hier over na. Wellicht wil je deze bezoekers naar een specifieke landingspagina toesturen die geschreven is voor het profiel van juist die doelgroep.
Wees zorgvuldig in het selecteren van het juiste platform. Facebook en Twitter zijn hele populaire sociale media, maar op welk plekje zit jouw doelgroep? Zitten ze wel op Facebook of Twitter? Soms is een forum een uitstekende plek om je doelgroep tegen te komen. Een forum leent zich niet zo goed om te vertellen wat jouw laatste aanbieding is, maar je kunt wel je kennis etaleren door op vragen van anderen te antwoorden. Wanneer dit een probleem oplost waar veel mensen tegenaan lopen, dan laat je op deze manier uitstekend zien welke problemen jij de baas kan.
Uiteindelijk hoop je natuurlijk dat anderen op jouw website terecht komen en een product kopen, contact opnemen of wat je ook maar wilt dat ze doen. Het idee is dat je van breed naar smal leert denken. Kijk eerst op welke online marktplaatsen jouw doelgroep zit en probeer mensen van daar uit naar je eigen website of winkel te krijgen. Succes!
Deze blog is eerder geplaatst op B2BContact.nl
WhatsApp Bericht sturen