blog

Het belang van een flexibel logo

Een logo is belangrijk. Met je logo laat je zien wie je bent en wat je doet. Het liefst op een onderscheidende manier. Het ontwikkelen van een logo is een belangrijke stap want het geeft vorm aan je identiteit. Het is de visuele vertaling van datgene waar jouw bedrijf of organisatie voor staat. Dit gaat vaak verder dan alleen een uniek beeldmerk, een mooie letter en aansprekende kleuren. Logo niet aanpassen Waarschijnlijk is dit de reden dat er vaak krampachtig wordt vastgehouden aan specifieke kleuren en vormen. Ik maak het vaak mee bij het ontwikkelen van een website of drukwerk. De nieuwe website moet er fris en modern uitzien, maar het logo… dat moet er onveranderd op komen. Ook als het 20 jaar geleden is ontwikkeld en de stijl en vorm slecht bruikbaar zijn in digitale uitingen als een website of app. “Mag de kleur dan wat anders of het lettertype? Nee, we moeten vasthouden aan onze huisstijl.” Het probleem met veel logo’s is dat ze een heel specifieke stijl hebben: Specifieke kleuren, een speciaal lettertype en vaak is de vorm heel specifiek. Hierdoor raakt een logo snel gedateerd en is het slechts voor een beperkt aantal toepassingen echt goed…

Een logo is belangrijk. Met je logo laat je zien wie je bent en wat je doet. Het liefst op een onderscheidende manier. Het ontwikkelen van een logo is een belangrijke stap want het geeft vorm aan je identiteit. Het is de visuele vertaling van datgene waar jouw bedrijf of organisatie voor staat. Dit gaat vaak verder dan alleen een uniek beeldmerk, een mooie letter en aansprekende kleuren.

Logo niet aanpassen

Waarschijnlijk is dit de reden dat er vaak krampachtig wordt vastgehouden aan specifieke kleuren en vormen. Ik maak het vaak mee bij het ontwikkelen van een website of drukwerk. De nieuwe website moet er fris en modern uitzien, maar het logo… dat moet er onveranderd op komen. Ook als het 20 jaar geleden is ontwikkeld en de stijl en vorm slecht bruikbaar zijn in digitale uitingen als een website of app. “Mag de kleur dan wat anders of het lettertype? Nee, we moeten vasthouden aan onze huisstijl.”

Het probleem met veel logo’s is dat ze een heel specifieke stijl hebben: Specifieke kleuren, een speciaal lettertype en vaak is de vorm heel specifiek. Hierdoor raakt een logo snel gedateerd en is het slechts voor een beperkt aantal toepassingen echt goed bruikbaar.

Waarom zijn logo’s zo vastgeroest?

De reden hierachter is dat veel van deze logo’s in de jaren ’80 en ’90 zijn ontstaan toen alles en iedereen van een logo voorzien moest worden. Voor die tijd vonden de slager en de bakker het prima als hun bedrijfsnaam in een grote vette letter boven de winkelpui pronkte, maar toen moest iedereen ineens een eigen stijl met bijbehorend logo en was er geen houden meer aan.

Deze logo’s werden door enthousiaste vormgevers gemaakt die hun klanten op het hart bonden dat er onder geen beding afgeweken kon worden van de kleuren en letters die zij bepaald hadden: “Iedere wijziging gaat ten koste van de unieke identiteit die in je eigen logo vastgelegd zit.”

Daarom is iedereen als de dood om een haarbreed aan het eigen logo aan te passen. Bij de meeste bedrijven wordt de identiteit echter door heel andere zaken bepaald dan het logo. Vaak is het logo slechts een naamdrager. De uitstraling van je bedrijf wordt niet zozeer door je logo bepaald maar door de foto’s en de opmaak die je kiest voor een advertentie, folder of website. En de gemiddelde folder ziet er heel anders uit dan 10 jaar geleden.

Grote merken en hun logo’s

Kijk maar eens naar grote bekende bedrijven. Is het je wel eens opgevallen hoe flexibel grote merken als Apple, Microsoft, Renault, KPN of Coca Cola met hun logo omgaan? Weet je nog dat de appel in het Apple logo in de jaren ’80 uit een regenboog aan kleurtjes bestond met een klassiek lettertype? Nu weten we niet beter dan de metaal-look die een specifieke stijl is geworden voor alle Apple producten. Wat te denken van Microsoft die onlangs zijn kleurige en wapperende raampjes-logo een stuk strakker heeft gemaakt en een dunnere letter is gaan gebruiken. Kijk maar eens op deze blog naar de evolutie van 25 beroemde logo’s.

Bij veel grote merken zul je zien dat ze hun logo in de loop van de tijd aanpassen zodat het beter aansluit bij veranderende stijlen in vormgeving. Het uitgangspunt is dat je logo meebeweegt met de uitstraling van de drager. Zorg er voor dat jouw logo niet uit de pas loopt met de uitstraling die je aan je nieuwe website geeft. In de meeste gevallen moet niet het logo de vormgeving van publicaties gaan bepalen, tenzij je erg aan een jaren ’80-look gehecht bent.

Maak met je logo een eigentijdse indruk

Dit betekent niet dat je om de 2 jaar een nieuw logo moet ontwerpen. Als de basis goed is, kun je hier prima op doorgaan. Dat doet Coca Cola ook. Maar af en toe een frisse nieuwe letter, andere kleuren of een andere uitstraling kan geen kwaad. Subtiele aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. Het is niet het unieke karakter van je logo wat het meeste indruk maakt maar de totale uitstraling van de uitingen waar je logo op staat. Zorg er dus voor dat je logo eigentijds is zodat je niet de indruk wekt hopeloos achter te lopen en wars te zijn van verandering, want dat maakt op de meeste klanten geen goede indruk.

Foto: Photon-Painter op Flickr | Dit bericht is eerder geplaatst op B2BContact.nl

Sollicitatieformulier

  • Max. bestandsgrootte: 100 MB.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.