Maak je eigen e-book

reading-a_ebookEen manier om je eigen expertise te laten zien is het publiceren van een e-book. Niet zo heel lang  geleden was het nog een hele toer om een boek uit te geven waarbij je afhankelijk was van een uitgever die zorgt voor het drukken en de distributie. Dit model komt steeds meer onder druk te staan nu het mogelijk is om zelf je eigen boek uit te geven.

Dit is niet alleen interessant voor schrijvers van romans, maar ook bedrijven kunnen hier hun voordeel mee doen. Een boek hoeft niet per se een pil van minstens 200 pagina’s te zijn maar kan heel goed 20 pagina’s bevatten waarin jij een specifiek probleem in jouw vakgebied behandeld. In mijn eigen geval zou het kunnen gaan over: ‘Het maken van je eigen e-book.’

Waarom zou je een e-book maken?

Niet iedereen is een geboren schrijver en waarom zou je een boek maken als je een cateraar bent of handelt in antieke schilderijen? Als je niet schrijft voor je lol moet er een goede reden zijn om een boek uit te geven.

Zelf heb ik net een compact boekje geschreven over het bijhouden van websites. Hier weet ik veel van en die kennis wil ik graag delen. DIt beschouw ik als een stukje service voor mijn klanten en relaties. De informatie in dit boekwerkje kan hen helpen bij het bijhouden en verbeteren van hun websites. Daarnaast zie ik het als promotie van Webcoach Service omdat het laat zien dat wij verstand hebben van het maken en beheren van websites.

Hoe maak je een e-book?

Het maken en uitgeven van een boek bestaat uit de volgende 5 stappen:

  • Bedenk een concept
  • Het schrijven
  • Opmaken
  • Drukklaar maken
  • Uitgave en promotie

Concept
Een goed boek begint met een goed idee. Hoe specifieker, hoe beter. Ga uit van de doelgroep die je wilt bereiken en probeer het idee voor je boek samen te vatten in een vraag. Ga uit van een specifiek probleem dat je voor je doelgroep wilt behandelen. Het helpt ook om alvast onderdelen of hoofdstukken bij je vraag te bedenken. Dit geeft structuur aan je idee waardoor je makkelijker de levensvatbaarheid kunt beoordelen.

Schrijven
Wanneer je een uitgewerkt idee het en alvast nagedacht over de hoofdstukindeling, kan het echte werk beginnen. Het werkt voor de meeste mensen het beste wanneer ze minstens een uur geconcentreerd kunnen schrijven. Zorg er dus voor dat je tijd apart zet om aan je boek te schrijven. Neem er de tijd voor.

Er zijn heel wat websites met schrijftips. Je schrijfstijl is iets persoonlijks wat je in de loop van de tijd ontwikkelt. Dat zal je niet zomaar aan komen waaien. Het beste is om gewoon te beginnen. Voor foutloze spelling en grammatica zijn allerlei hulpmiddelen beschikbaar. Wanneer je een tekstverwerker (zoals Word) gebruikt kun je makkelijk de spelling controleren. Het is ook aan te raden om je tekst te laten lezen door iemand anders. Daar wordt het altijd beter van. Bij kranten en tijdschriften is dit de taak van een eindredacteur, dus het is zeker niet amateuristisch om dit te laten doen.

Opmaken
Vormgeving en beeld zijn belangrijk. Dit helpt om je verhaal zo duidelijk mogelijk te presenteren zodat je lezers makkelijker begrijpen wat je wilt vertellen. Het vormt de visuele structuur van je betoog. Wanneer je boek een lang stuk zakelijke tekst is, zullen je lezers zonder enig visueel houvast, al snel de draad kwijtraken .

Het gaat bij vormgeving dus niet in de eerste plaats om ‘mooi’ maar vooral om ‘duidelijk’. De stijl van de vormgeving helpt om een brug te slaan naar de uitstraling van je bedrijf. Goed gekozen foto’s of illustraties kunnen helpen met dingen maken het je lezers makkelijker om zich te verplaatsen in jouw verhaal.

Gereedschap
Voor e-books worden PDF en epub als bestandsformaten gebruikt. Zelf werk ik graag met Adobe InDesign. DIt is een professioneel programma voor het opmaken van boeken en andere publicaties. Met InDesign is het mogelijk om een PDF-bestand te maken en ook een epub-bestand behoort tot de mogelijkheden. Hoewel ik zelf niet zo enthousiast ben over het resultaat van het epub-document.

In Word kun je ook prima bestanden vormgeven, al is het wat omslachtiger om je plaatjes goed te positioneren of aparte kaders te maken. Microsoft heeft hiervoor een handige handleiding over het opmaken van documenten in Word.

Publicatie-klaar maken
Als je een e-book wilt maken dat op e-readers gelezen kan worden en verspreid via online boekwinkels dan zul je een epub-bestand aan moeten leveren. Niet alle e-readers kunnen werken met PDF. Wanneer je het e-book alleen via je eigen website wil aanbieden dan is een PDF-bestand voldoende. Met Word en InDesign kun je prima een PDF-bestand maken. Word is niet zo royaal met instellingen voor je PDF. In InDesign kun je onder meer instellen welke pagina’s je PDF moet bevatten, of deze ook naast elkaar staan (als spread) en je kunt de resolutie instellen. Voor een e-book hoeft deze niet zo hoog te zijn omdat er alleen vanaf een scherm gelezen zal worden. Let er wel op dat je afbeeldingen er scherp genoeg uitzien.

Voor het maken van een epub kun je vanuit InDesign exporteren naar Digital Editions van Adobe. Hiervoor is het belangrijk dat je paragraaf-stijlen ook overgezet worden, anders blijft er van je opmaak weinig over. Dit is redelijk ingewikkeld en het helpt als iets van CSS afweet.

Je kunt ook kiezen voor het opmaken van pub in een apart editor. Sigil is een gratis programma voor het maken van een epub-document. http://code.google.com/p/sigil/
Het lijkt erg op een HTML-editor, dus kennis van HTML en CSS zijn belangrijk om hier goed mee te kunnen werken.

Voor de Apple fans is er iBooks Author, een aparte dienst die alleen werkt op Macs.

Publicatie en promotie
Wanneer je je eigen website gebruikt voor het aanbieden van je e-book is het een kwestie van het uploaden van je PDF, deze als link verwerken in een pagina en je bent klaar om je publicatie aan te bieden. Wij hebben dit gedaan met een paar handige handleidingen voor WordPress.
Dit geeft een indruk van hoe een pagina met downloadbare documenten er uit kan zien. Soms werd er gekozen voor het aanbieden van een gratis download in ruil voor het inschrijven voor een nieuwsbrief. Het aanbieden van een gratis e-book kan een manier zijn om extra adressen aan je nieuwsbrief toe te voegen.

Je kunt ook nog een stap verder gaan en je e-book via een online dienst aanbieden. Bol heeft onlangs Brave New Books gelanceerd. Hier kan iedereen zijn eigen boek uploaden en uitgeven via Bol.com. De enige restrictie is dat dit als pub aangeboden moet worden of het wordt online omgezet naar een epub-bestand. Uiteindelijk komt je boek op de site van Bol te staan. Het betekent wel dat een behoorlijk deel van de verkoopprijs uiteindelijk bij Bol terecht komt, afhankelijk van de prijs is dit 2/3 tot ongeveer de helft. Daar staat tegenover dat je boek op een platform aangeboden wordt met duizenden bezoekers per dag. Er worden ook diensten aangeboden op gebied van redactie en vormgeving. Hiervoor moet je trouwens wel betalen.

Een andere mogelijkheid om een boek gepubliceerd te krijgen is tenpages.com. Het idee is dat je een manuscript upload van 10 pagina’s. Vervolgens kunnen investeerders een bod uitbrengen op jouw concept met als bedoeling dit uit te geven bij een reguliere uitgeverij. Daarnaast kunnen medegebruikers van Tenpages opmerkingen plaatsen bij je boek zodat je online feedback krijgt om je schrijfkunsten verder te verbeteren.