Sinds 2014 werkt Newsite samen met de SchuldHulpMaatje. Deze organisatie zet zich inmiddels op 161 gemeenten in bij het helpen van mensen met schulden.
Jaarlijks krijgen bijna tienduizend mensen persoonlijke hulp van ruim drieduizend deskundige SchuldHulpMaatjes. Deze vrijwilligers helpen mensen om weer perspectief te krijgen. In veel gevallen nog voor mensen aankloppen bij professionele hulpverlening. Een SchuldHulpMaatje komt persoonlijk langs en denkt mee aan de keukentafel in praktische oplossingen. Het doel is de hulpvrager te helpen naar een gezonde financiële huishouding, zodat iemand het weer zelf kan. Deze vrijwilligers zien de mensen achter de cijfers.
Voorbeeldverhaal
Dit gebeurde bijvoorbeeld bij André die jarenlang bij de PTT (Nu PostNL) had gewerkt. Op een bepaald moment nam hij ontslag om een eigen bedrijf te beginnen. Dat ging helaas niet goed en André kwam in de schulden terecht. Verschillende mensen boden hulp aan, maar tegen iedereen zei André dat hij zijn problemen zelf wil oplossen. Alleen dit lukte niet.
“Ik realiseerde me dat het niet goed ging, maar ik was gewoon helemaal de kluts kwijt. Ik wist niet hoe ik mijn problemen moest aanpakken.”
Dan komt André in contact met SchuldHulpMaatje. Het klikt meteen met zijn maatje Michel. In de woorden van André: “Ik stond stijf van de spanning in die tijd, maar zodra Michel me een hand gaf, viel er een last van mijn schouders. Alleen al zijn opmerking ‘André, we gaan eens rustig jouw administratie op orde brengen’ gaf me zoveel rust. Ik kreeg geen verwijten, helemaal niets. SchuldHulpMaatje behandelt je echt als mens, en gaat samen met jou op zoek naar oplossingen. En dat ook nog eens helemaal gratis.”
Samen met Michel brengt André zijn schulden in kaart. In twee jaar tijd waren zijn problemen opgelost!”
Dit verhaal is overgenomen van de website van SchuldHulpMaatje: https://schuldhulpmaatje.nl/blog/2023/09/28/andre-er-viel-een-last-van-mijn-schouders/
Wat doen wij voor SchuldHulpMaatje?
Omdat we vanaf het prille begin bij deze organisatie betrokken zijn, hebben we kunnen meehelpen met het ontwikkelen van hun digitale communicatiemiddelen en kantoor automatisering. Het begon met een website om mensen bewust te maken van schuldproblemen. Al snel kwam de vraag om een online leeromgeving om aanstaande vrijwilligers te kunnen trainen. In de loop van de tijd zijn er websites ontwikkeld voor mensen die op zoek zijn naar hulp bij schuldproblemen en een website gericht op jongeren over bewust omgaan met geld.
Daarnaast verzorgen we ook de Microsoft365 omgeving. Dit omvat het beheer van email-accounts en Sharepoint waar online bestanden worden gedeeld en waar iedere locatie inmiddels een eigen pagina heeft met lokale informatie.