Goed voornemen: Zoek je klanten op!

Zoek je klanten op

Vroeger was het niet zo ingewikkeld om uit te vinden waar je klanten waren. Op het marktplein. Iedereen die iets wilde kopen begaf zich naar het centrale plein van dorp of stad. Daar stonden alle koopmannen met hun spullen. Hoewel de wekelijks markt nog lang niet uitgestorven is denken we tegenwoordig eerder aan een website voor tweedehands spullen bij het horen van het woord ‘marktplaats’.

Lees meer

Effectieve websites hebben een doel

Effectieve websitesWat is er nodig om je website echt voor je te laten werken? Het geheim zit vooral in een glasheldere doelstelling. Je hebt weinig aan een website als je niet weet wat je er mee wil bereiken. Toch gaat het hier vaak fout. Wanneer een website ingezet wordt als een vaag promotie-instrument, zul je weinig mensen bereiken. Dan is het weinig meer dan een digitale brochure die niet bij de juiste mensen terecht komt.

Begin met een duidelijk doel: Wat wil je bereiken? Een website kan verschillende functies vervullen. Bepaal vervolgens waarvoor jouw website gebruikt moet worden. Daarnaast kun je verschillende groepen bereiken. Net als bij een folder of een advertentie vragen doelgroepen om een specifieke benadering. Een zakelijke klant vraagt om een andere stijl dan sportieve jongeren of zorgzame moeders.

Lees meer

De waarde van gratis strooigoed

gratis-strooigoedSoms is het slim om klanten aan je te binden door ze iets gratis aan te bieden. Een voorproefje of een lokkertje. Wie is er nu niet gevoelig voor ‘gratis’? Als je er van overtuigd bent dat jouw spullen zo goed zijn dat iedereen na een eerste indruk meer wil, en daar ook voor wil betalen, dan is het de moeite waard om af toe iets weg te geven zodat nieuwe klanten kennis kunnen maken met jouw product.

Er zijn veel manieren om dit te doen en het internet is een perfect kanaal om dit kenbaar te maken. Ik kom regelmatig mooie voorbeelden tegen van producten of diensten die op een creatieve manier gratis voorproefjes weggeven.

Lees meer

SEO is meer dan Google

SEO-metertjesVoor de meeste mensen staat SEO gelijk aan een plek bovenaan in Google. Dat wil zeggen: de zoekmachine van Google. In Nederland worden bijna 94% van de zoekopdrachten ingevoerd in deze zoekmachine. De rest bungelt onderaan met Bing van Microsoft op de tweede plaats met een marktaandeel van 2,6%. Wat reguliere zoekmachines betreft is dat dus zeker waar.

Maar niet alle verkeer naar je website komt vanaf zoekmachines. Zeker geen 94%! Voor een lokaal georiënteerde organisatie kan een advertentie in een huis-aan-huis krant net zo effectief zijn. Daar hebben wij zelf ook positieve ervaringen mee. Online zijn er ook meerdere wegen die naar je website leiden. Sommigen daarvan horen weliswaar thuis bij Google, zoals Google maps, maar er komt ook steeds meer verkeer vanaf andere kanalen.

Lees meer

Online je expertise delen

Vertel wat je doetMisschien herken je het tafelgesprek waarbij je gevraagd wordt hoe je dag was en je zegt zoiets als: ‘Net als anders, niets bijzonders.’ Voor je tafelgenoten blijft het een raadsel wat je nu precies uitvoert tussen 9 en 5. Dit geldt ook voor de manier waarop je online communiceert: Wat voor jou de normaalste gang van zaken is, kan voor anderen een raadsel zijn.

Vertel dus over je werk en je expertise zodat je publiek weet waarvoor ze bij je terecht kunnen. Dit lijkt zo vanzelfsprekend dat veel ondernemers vergeten dit te doen. Iedereen weet toch wat een boekhouder of timmerman doet? Nee dus. Verplaats je in je klanten en ga er van uit dat anderen niet precies weten hoe het er in jouw vakgebied aan toegaat. Wellicht dat de 3 V’s je kunnen helpen om dit handen en voeten te geven.

Lees meer

4 trends voor 2013

Oma2Aan het begin van het nieuwe jaar kijken we graag vooruit naar wat ons te wachten staat. Bij Webcoachservice zien we 4 grote online media trends. Dit is een samenvatting van ontwikkelingen die ook door anderen worden voorspeld.

Wat het meest opvalt is verdere groei van sociale media als marketinginstrument, diensten die verbinding maken tussen online en offline en toename van mobiel internet. Had mijn oma ook kunnen bedenken, of niet soms?

Lees meer