Deze week was ik bij een workshop over SEO. Daar sprak ik iemand die een incassobedrijf heeft. Zij vertelde me dat ze regelmatig nieuwe klanten krijgt door middel van mond-op-mond reclame. Zij had het idee dat haar website weinig bijdroeg aan het binnenhalen van klanten, maar ze had wel een paar geweldige verhalen.
Deze kersverse ondernemer is heel enthousiast over haar vak en ze is succesvol waar andere incassobureau’s afhaken.
Ze vertelde hoe ze met wanbetalers in onderhandeling ging en dat dit vaak resultaat had. Mooie verhalen over mensen die niet op brieven reageren en niet wisten dat je ook in termijnen een schuld kan betalen. Je kon aan haar zien dat ze er van geniet om voor haar klanten zo veel mogelijk onbetaalde rekeningen toch betaald te krijgen.
Haar website gebruikte ze vooral om potentiële klanten meer informatie over zichzelf en haar werk te geven. Ze komt er niet aan toe om vaker dan 2 of 3 keer per jaar iets nieuws op haar website te plaatsen. “Mensen bellen me gewoon op mijn gsm en dan verwijs ik ze zelf naar mijn website.”
Toch heb ik haar uitgedaagd om de positieve mond-op-mond reclame een beetje te helpen. Wat zou er gebeuren als een paar van die mooie incassoverhalen op haar website staan en via sociale media gedeeld worden? Het menselijke gezicht van een incassobureau: Geen kleerkasten aan je deur, maar iemand die zich verplaatst in jouw situatie. Zij kon er zo enthousiast over vertellen dat ik denk dat anderen dit ook best interessant vinden. Vooral als je zelf last van wanbetalers hebt.
Kleine ondernemers weten vaak niet hoe ze hun website kunnen gebruiken om hun bedrijf verder te helpen. De mogelijkheden om klanten te bereiken via internet worden onderschat. Het kost natuurlijk ook gewoon tijd en kennis, dit is ook een struikelblok. Zonder een content strategie (die prima op een half A4’tje past) blijft het een struikelblok. Volgens mij kan alleen echt resultaat overtuigen. Dus maak een plan en begin gewoon.
Hulp nodig om een plan te maken? Neem contact op, dan denken we met je mee.
De bijzonder leerzame SEO-workshop werd gegeven door Tenzer, een bedrijf uit Nunspeet dat zich specialiseert in online marketing en sales.