Vandaag zag ik een TED Talk met de CEO van Duolingo, Luis von Ahn.Hier legt hij uit hoe Duolingo gestart is en hoe ze goed gekeken hebben naar sociale media om online leren net zo aantrekkelijk en onweerstaanbaar te maken. De missie van Duolingo is om voor iedereen toegang tot educatie mogelijk te maken. Met name mensen in arme landen waar goed onderwijs niet vanzelfsprekend is en zeker voor mensen met weinig geld is een school met goede leerkrachten en goed lesmateriaal lang niet altijd beschikbaar. Juist waar dit het meest nodig is om je kansen op een beter leven mogelijk te maken.
Van Ahn koos voor het aanbieden van taalcursussen omdat dit voor veel arme mensen de meest effectieve manier is om kansen op een beter betaalde baan te vergroten. Wanneer je Engels spreekt kun je in veel landen bijvoorbeeld een baan krijgen die beter betaald. In de horeca bijvoorbeeld, waar je niet alleen meer in een klein lokaal cafetaria kan werken maar ook in een hotel van een buitenlandse keten.
Hoe maak je een cursus app verleidelijk?
“Niet iedereen heeft toegang tot goed onderwijs, maar vrijwel iedereen heeft een mobiele telefoon.” Met dit als uitgangspunt heeft Duolingo een app ontwikkeld die de concurrentie aan moest gaan met de sociale media apps die voortdurend de aandacht vragen van hun gebruikers. Om dit te realiseren worden dezelfde technieken gebruikt als bij TikTok en Instagram. Bijvoorbeeld de ‘streak’. Dit toont het aantal dagen dat je aangesloten aan een cursus werkt. Voor veel gebruikers werkt dit motiverend om door te gaan omdat het laat zien hoe vasthoudend je bent. Wat ook effectief is, zijn notificaties. Wanneer je een dag hebt overgeslagen, stuurt Duolingo een kort berichtje om je te motiveren om door te gaan.
Inmiddels heeft deze cursus-app miljoenen gebruikers over de hele wereld. Het is de meest gebruikte cursus app en één van de meest effectieve. Het mooie hiervan vind ik dat het begonnen is met de wens om arme mensen te helpen om vooruit te komen door toegankelijk onderwijs. Dat resoneert bij mij.
Een cursus app voor vrijwilligers
Bij Newsite wil ik me inzetten om trainingen voor vrijwilligers zo toegankelijk mogelijk te maken. Vrijwilligers die zich inzetten om anderen te helpen. Om hun taak zo goed mogelijk uit te voeren is training en toerusting nodig. Online trainingen bieden een prachtige mogelijkheid om dit efficient te doen. Wij willen het volgen van deze trainingen zo eenvoudig en aantrekkelijk mogelijk maken. Op dit moment werken we aan een online cursus app die speciaal gericht is op vrijwilligersorganisaties.
We laten weg wat in andere leersystemen ruis oplevert zoals vragen die beoordeeld moeten worden of aanmeld-flows die uitgaan van een schoolse omgeving. We maken het mogelijk om organisaties in meerdere afdelingen in te delen en per afdeling een coördinator aan te stellen die overzicht heeft op de voortgang van mensen in zijn of haar groep. Daarnaast komen er rapportages over deelname en voortgang die aansluiten op functies en verantwoordelijkheden van de ingelogde gebruiker, zodat je precies de informatie ziet die voor jou van belang is. Dit maakt het mogelijk om rapportages te downloaden om te gebruiken bij subsidies of ter verantwoording naar een bestuur of ledenvergadering.
Rond de zomer willen we een eerste versie in gebruik nemen bij één van onze klanten. In het najaar willen we een versie klaar hebben die ook door andere organisaties gebruikt kan worden.