Wij krijgen steeds vaker vragen binnen van klanten voor websites die veel verder gaan dan alleen een digitaal promotiemiddel. Voorheen waren het vooral marketingmensen die zich met websites en online bezig hielden. Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat ook andere bedrijfsonderdelen nadenken over de inzet van de website.
Omdat steeds meer apparaten in kantoren en op de werkvloer met software en data werken wordt het logischer om deze met elkaar te verbinden. Dit kan een efficiëntere manier van werken opleveren.
Voorbeelden van digitalisering
Denk maar eens aan huisartsen die patientgegevens digitaal uitwisselen met specialisten in ziekenhuizen of met een apotheek. Of iets simpels als het delen van agenda’s met collega’s. De elektronische kassa die doorgeeft aan het magazijn dat de voorraad in de winkel op is. Het is ook het online doorgeven van financiële gegevens aan een hypotheekadviseur zodat hij je goed kan adviseren omdat hij alle informatie al vooraf heeft doorgekeken.
Website inzetten voor klantenservice
Zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen. Het laatste voorbeeld is voor mijn verhaal het meest interessant omdat het gaat om het verbeteren van je klantenservice. Voor dienstverlenende organisaties is klantenservice super belangrijk. Vaak is het lastig om de kwaliteit van je dienst inzichtelijk te maken. Soms merkt je klant niet meteen voordeel van jouw inzet. Wat een klant wel merkt is de manier waarop je service verleent.
In het voorbeeld van de hypotheek-adviseur wordt de klant geholpen bij het aanleveren van de juiste gegevens door dit via een website mogelijk te maken. Dit kan rustig thuis ingevoerd worden zodat er geen papier meegesleept hoeven te worden naar het gesprek, waar men er vervolgens achter komt dat er iets ontbreekt. Op de pagina waar de informatie moet worden ingevoerd staat uitleg en advies zodat je zeker weet dat de klant geen informatie kan vergeten aan te leveren en goed voorbereid het gesprek in gaat. Dit helpt de adviseur om zijn klant het beste advies te geven en voorkomt dat er tijdens het gesprek tijd verloren gaat aan het achterhalen van informatie.
Website en primair bedrijfsproces
Wanneer je jouw klanten zo goed als mogelijk wilt helpen, kan de inzet van je website helpen. Bijvoorbeeld bij klantenservice. Dit kan op veel manieren. Wanneer je dit via je website doet, is deze online applicatie niet alleen een communicatiemiddel maar onderdeel van een primair bedrijfsproces. Dit is ook het geval als je via een website offerte-aanvragen laat lopen of je webshop koppelt aan voorraadbeheer. Voor een klant in de machinebouw hebben we een online rapportage ontwikkeld die het mogelijk maakt om online meetgegevens in te voeren en daarvan automatisch een rapportage te maken die via email naar de klant wordt gestuurd.
Wat soms nog moet doordringen: Een website die onderdeel is van een primair bedrijfsproces, moet ook op die manier beoordeeld worden. Digitalisering van bedrijfsprocessen kan veel voordeel opleveren:
- meer efficiëntie
- grotere klanttevredenheid
- hogere inkomsten
Investeren in je website
Dit soort websites hebben meestal een langere ontwikkeltijd omdat ze technisch gecompliceerder zijn en ook meer afstemming vragen dan een website waar vooral informatie en plaatjes op staan. Wees er van bewust dat dit een investering vraagt in geld en in tijd. Een investering die daadwerkelijk wat oplevert en verder gaat dan de website die ooit door de buurjongen is gemaakt.
Voor een kleine verbouwing wordt makkelijk tienduizenden Euro’s uitgegeven. Ik merk dat een offerte voor een online applicatie boven de 10.000 vaak op vragen stuit, ook als het een website betreft die direct van invloed is op een proces waar geld mee verdiend wordt. Een webshop die we twee jaar geleden opleverden voor zo’n 5.000 Euro verdiend nu per maand minstens twee of drie keer dat bedrag. Aanvankelijk vond de eigenaar het veel geld in vergelijking met de website die hij zelf had gemaakt, maar nu merkt hij dat de investering al na een jaar terugverdiend wordt.
Geld verdienen met je website
Daar gaat het om: Zie een investering in je website als een mogelijkheid om geld te besparen of geld te verdienen. Bekijk het niet alleen als een ondersteunend proces dat alleen geld kost. Dat is een groot verschil.