Er is veel veranderd in de publicatie-industrie. Toen ik mijn opleiding grafisch vormgeving volgde was het produceren van content in de vorm van een brochure of tijdschrift nog een hele toer. Het gebruik van computers om tekst te schrijven begon net op stoom te komen met Word Perfect 5.1 (weet je nog?). Vormgevers werkten met minuscule Macjes met schermpjes zo groot als een tablet maar met de resolutie van een Nokia.
Sociale media
Berichten doorzetten naar Facebook
Met ‘Publiceren’ in de Jetpack plugin van WordPress kun je nieuwe berichten op je website rechtstreeks doorzetten naar Facebook, Twitter of LinkedIn. Dit scheelt je werk. Op deze manier kun je met 1 druk op de knop niet alleen op je eigen website publiceren maar ook op al je sociale media.
Wij krijgen regelmatig vragen over het publiceren vanaf een website naar sociale media en dit is een makkelijke manier om dit te doen. Er zitten nog een paar andere opties in Jetpack die je helpen bij de interactie met je sociale media. Dit scheelt je extra werk of het installeren van aparte plugins. Het is echter wel aan te raden om hier verstandig mee om te gaan. Een paar gedachten.
4 trends voor 2013
Aan het begin van het nieuwe jaar kijken we graag vooruit naar wat ons te wachten staat. Bij Webcoachservice zien we 4 grote online media trends. Dit is een samenvatting van ontwikkelingen die ook door anderen worden voorspeld.
Wat het meest opvalt is verdere groei van sociale media als marketinginstrument, diensten die verbinding maken tussen online en offline en toename van mobiel internet. Had mijn oma ook kunnen bedenken, of niet soms?
Deelbare content
Ken je het verhaal uit de bijbel waar van 5 broden en 2 vissen een hele mensenmassa te eten krijgt? Het begon met een kleine jongen en een klein beetje eten.
Zo gaat het soms ook op het internet: een klein stukje content wordt door 1 persoon online gezet waarna anderen dit oppakken en naar hun vrienden sturen, die het ook weer naar hun vrienden sturen zodat het aantal ontvangers kan groeien tot een grote mensenmassa. Wil jij dat ook?
Populair op Pinterest
Ik ben alweer een tijdje actief op Pinterest en merk dat sommige van mijn pins populairder zijn dan anderen. De meest populaire pin is een foto van een whiteboard waarop sociale media worden uitgelegd aan de hand van een donut.
Erg grappig, maar het zette me ook aan het denken over wat voor soort berichten nu het beste werkt op sociale media. Dit is soms anders dan wat je in eerste instantie verwacht.
Is Facebook te vertrouwen?
We maken met elkaar steeds meer gebruik van Facebook. Niet alleen voor privé gebruik maar ook bedrijven zijn steeds actiever op dit sociale platform. Facebook is inmiddels het grootste sociale platform in Nederland, bijna 60% van alle verkeer loopt via Facebook.
Via dit platform weten mensen ook de weg te vinden naar je bedrijfswebsite. Hierbij is het aantal ‘likes’ en reacties van levensbelang maar deze gratis promotie dreigt verdrongen te worden door betaalde advertenties.