Toen ik in 1996 mijn eerste website maakte was dit iets nieuws. Het gebruik van websites en het internet stonden nog in de kinderschoenen. Daarna is het snel gegaan. Een paar jaar later werd er gesproken over ‘een nieuwe economie’ en het einde van traditionele media zoals kranten en tijdschriften. Een jaar of 10 later kwamen op de schouders van websites, waar meer interactie mogelijk was, sociale media op. Al snel waren er experts die voorspelden dat dit het einde zou betekenen van ‘gewone’ websites. Waarom zou je een dure website laten bouwen wanneer je je verhaal ook gratis op een Facebook pagina kon zetten?
Maar net zoals boeken en tijdschriften niet uitgestorven zijn, bleken ook websites de tand des tijds prima te doorstaan. Ik kan me nog goed herinneren hoe een collega, die in een blog over ontwikkelingen voor WordPress schreef, voorspelde dat websites vervangen zouden worden door Facebook-pagina’s omdat daarmee steeds meer kon. Dit zal in 2011 geweest zijn.
We zijn nu bijna 15 jaar verder en websites zijn er nog steeds. Dit zijn er alleen maar meer geworden. In tegenstelling tot sociale media, zijn websites nog steeds plekken waar ieder individu en ieder bedrijf, of je nu klein of groot bent, zijn stem kan laten horen en producten of diensten kan aanbieden. Een website is de beste manier om dit te doen. Je kan een website precies zo inrichten als je zelf wilt en je kan deze naar eigen smaak vormgeven. Met of zonder hulp van een professional.
Beperkte sociale media
Sociale media daarentegen zijn nog steeds erg beperkt. Je kan er tekst, plaatjes en video op kwijt en er is altijd wel een publiek. Maar het blijft in uitstraling een eenheidsworst. Daarnaast heb je slechts beperkte controle over wie, wanneer jouw publicaties ziet. En je gegevens worden doorverkocht aan de hoogste bieder. Wat het nog minder aantrekkelijk maakt, is dat deze platformen in handen zijn van een klein clubje enge techmiljardairs. Een weinig aanlokkelijk alternatief voor een website waar je wel zelf control over hebt.
Websites rule!
Websites floreren en WordPress is nog steeds het meest gebruikte programma om websites mee te maken. In 2024 draaide 43% van alle websites op WordPress. Dit komt neer op zo’n 860 miljoen websites! Omdat steeds meer mensen toegang hebben tot internet en mobiele telefoons, is de vraag naar online informatie en diensten alleen maar groter geworden. Het maken van een website is ook eenvoudiger is geworden. Daar komt bij dat steeds meer dingen aan het internet gekoppeld worden. Websites vormen vaak een koppelvlak om toegang tot online diensten en apparaten te krijgen.
Concurrentie van apps
Waar wel concurrentie van te merken is zijn mobiele apps. Deze handige, compacte programmaatjes op een mobiele telefoon zijn een stevige concurrent van websites. Wanneer je onderweg bent of ’s avonds op de bank zit is het veel makkelijker om even wat op je telefoon te bekijken dan op een laptop of computer. Apps worden veel gebruikt voor het uitlezen van IOT (Internet of Things) apparaten zoals je zonnepanelen, warmtepomp of deurbel. Vaak is een app een koppeling met actuele data. Denk maar aan apps voor het weer, openbaar vervoer, beurskoersen, de bank, de supermarkt,… noem het maar op.
Beperkingen van apps
Maar ook apps hebben hun beperkingen. De meest in het oog springende is het formaat. Tenzij er een dag komt dat we met telefoons van het formaatje tablet rondlopen, blijft het formaat van een telefoonscherm een stuk kleiner dan van een tablet of laptop. Daarnaast is het aantal apps dat je op een mobiele telefoon kunt installeren beperkt. In ieder geval beperkter dan het aantal websites op het wereldwijde web. Ook navigeren en filteren in apps gaat minder makkelijk dan op een apparaat met meer schermruimte. Dus ook van apps verwacht ik niet dat die het gebruik van websites overbodig zullen maken. Beiden hebben zo hun voordelen en nadelen. Daarom worden zo op verschillende manieren of op verschillende momenten gebruikt. Ze zullen naast elkaar blijven bestaan.
Ik ga er vanuit dat websites in alle verschijningsvormen nog wel een tijdje zullen bestaan. Iedereen is inmiddels zo gewenst aan dit medium waarmee we van alles kunnen opzoeken en steeds meer kunnen doen zoals spullen kopen, een reis boeken, een cursus volgen, een afspraak maken, informatie opzoeken, een auto huren, een rijbewijs aanvragen,… noem het maar op. Daarnaast is het voor veel mensen een vorm van expressie, denk maar eens aan bloggers, vloggers en artiesten. De mogelijkheden zijn bijna oneindig. En dat is maar goed ook want dan kunnen bedrijven als de onze er nog een tijdje een boterham mee verdienen.