blog

Wees creatief met afbeeldingen

Vroeger kon je nog wegkomen met een artikel dat alleen uit tekst bestond. Wie vandaag de dag een blogje schrijft zal er ook een aantrekkelijk plaatje bij moeten zoeken. Een website kan niet bestaan zonder beeld. Gelukkig zijn er veel manieren waarop je plaatjes kunt verwerken op je website of in een artikel. Een mooie foto maakt niet alleen je website aantrekkelijker, het is ook prima manier om je SEO te verbeteren. Steeds meer mensen zoeken naar afbeeldingen in Google. Veel plaatjes hebben echter geen ingevulde beschrijving of alt-tag (deze komt tevoorschijn als je er overheen gaat met een muis). Dit zijn gemiste kansen om meer bezoekers op je website te krijgen. Zorg er voor dat je afbeeldingen een ingevulde alt-tag hebben en een beschrijving. In programma’s als WordPress en Joomla! kun je dit makkelijk invullen als je een afbeelding upload. Hoe meer je invult, hoe beter het is. Afbeeldingen en sociale media Sociale media houden ook van afbeeldingen. Wie deelt er niet graag een foto van zijn kinderen of huisdieren? Of van je nieuwste product? Diensten als Pinterest, Instagram of Flickr draaien om het delen van foto’s en plaatjes. Mooie, grappige of interessante plaatjes worden graag gedeeld. Maak hier…

Foto nemenVroeger kon je nog wegkomen met een artikel dat alleen uit tekst bestond. Wie vandaag de dag een blogje schrijft zal er ook een aantrekkelijk plaatje bij moeten zoeken. Een website kan niet bestaan zonder beeld. Gelukkig zijn er veel manieren waarop je plaatjes kunt verwerken op je website of in een artikel.

Een mooie foto maakt niet alleen je website aantrekkelijker, het is ook prima manier om je SEO te verbeteren. Steeds meer mensen zoeken naar afbeeldingen in Google. Veel plaatjes hebben echter geen ingevulde beschrijving of alt-tag (deze komt tevoorschijn als je er overheen gaat met een muis). Dit zijn gemiste kansen om meer bezoekers op je website te krijgen.

Zorg er voor dat je afbeeldingen een ingevulde alt-tag hebben en een beschrijving. In programma’s als WordPress en Joomla! kun je dit makkelijk invullen als je een afbeelding upload. Hoe meer je invult, hoe beter het is.

Afbeeldingen en sociale media

Sociale media houden ook van afbeeldingen. Wie deelt er niet graag een foto van zijn kinderen of huisdieren? Of van je nieuwste product? Diensten als Pinterest, Instagram of Flickr draaien om het delen van foto’s en plaatjes. Mooie, grappige of interessante plaatjes worden graag gedeeld. Maak hier gebruik van en zorg er voor dat je afbeeldingen op je website gebruikt die het delen waard zijn. Je kunt eigen materiaal gebruiken maar er zijn ook alternatieven als je zelf geen geweldige fotograaf bent.

Gelukkig zijn er tegenwoordig een hoop manieren om online aan goed beeldmateriaal te komen. Er zijn een heel aantal websites met stockfoto’s (dit zijn foto’s over uiteenlopende onderwerpen die niet voor een speciale opdracht gemaakt zijn, maar beschikbaar voor allerlei toepassingen). Er is nogal een verschil in prijs en prijsmodellen. Een dure service is Getty images en een goedkope is bijvoorbeeld Dreamstime. Er zit dan ook best verschil in kwaliteit van de foto’s die je hier vindt. Er zijn ook websites die gratis foto’s aanbieden (www.sxc.hu of www.openphoto.net) en je hebt de Nationale Beeldbank voor puur Nederlandse foto’s.

Daarnaast heb je sites als Flickr en Pinterest waar iedereen zijn foto’s kan uploaden en delen met anderen. Je kan natuurlijk ook zoeken op beelden in Google en andere zoekmachines en je hebt fotografen die blogs bijhouden van hun foto’s en archiefverzamelingen van historisch beeldmateriaal. Als je eenmaal begint met zoeken, is er oneindig veel te vinden.

Let op auteursrechten

Omdat er zo veel online beschikbaar is, 1 muisklik verwijderd van je harde schijf, is het belangrijk om te weten dat veel materiaal auteursrechtelijk beschermd is. Met andere woorden, je kunt niet alles wat je op internet vindt zomaar gebruiken. Soms is een simpele bronvermelding voldoende. In andere gevallen, moet je toestemming vragen om een foto te gebruiken.

Daarom is stockmateriaal zo aantrekkelijk: zodra je het betaald en gedownload hebt, kun je het vrij gebruiken (tenzij je er commercieel gebruik van maakt op een manier die buiten de afspraken van de licentie gaat, dan moet er meestal extra betaald worden). Dit scheelt gedoe met het regelen van auteursrechten.

Hoe kies je de juiste afbeelding?

Het kiezen van een juiste foto of illustratie is best een uitdaging. Het hangt van je onderwerp af en van het beschikbare materiaal. Uiteindelijk is het ook een kwestie van tijd. Ik ben soms meer tijd kwijt met het zoeken van een geschikte foto dan met het schrijven zelf. Om je een beetje op weg te helpen, een paar tips.

Geen goedkope clichés
Sommige onderwerpen zijn zo abstract dat het moeilijk is hier een concreet beeld bij te vinden. Denk maar eens aan een artikel over ‘persoonlijke groei’ of ‘effectieve communicatie’. Stockfoto’s spelen hier op in met mannen in pak op een berg of personen naast een grafiek of iets dergelijks. Vreselijk! Dit soort plaatjes hebben meestal iets onechts.

Mijn advies: neem de tijd om een foto van een persoon te zoeken met een uitstraling die past bij je onderwerp. Als het bijvoorbeeld gaat over ‘verbetering’ kun je iemand uitzoeken die voor zich uit kijkt, alsof hij of zij aan een reis begint. ‘Verbetering’ kan ook uitgebeeld worden door iemand die heel precies ergens aan werkt, zoals het bijschaven van een houtsnijwerk.

Kleuren aanpassen

Vaak sluiten de kleuren van een foto, die goed past bij je artikel, niet aan bij de kleuren van je website. Dit is gelukkig makkelijk op te lossen. Met dank aan Photoshop of andere offline en online foto-editors (zoals www.pixlr.com of www.picmonkey.com ). Hiermee kun je het kleurengamma of de kleurintensiteit van een foto aanpassen. In sommige gevallen haal je alle kleur uit je afbeelding en gebruikt je een zwart-wit afbeelding, of duotone. Het kan allemaal, zolang het maar aansluit bij de uitstraling van je website.

Voor het bepalen van de juiste kleuren kun je kijken naar kleuren die voorkomen in je logo of in het kleurenpallet van je website, bijvoorbeeld de kleur van je header (de bovenblak) of achtergrond. Je kan er ook voor kiezen om alle afbeelding in specifieke kleurtint te gebruiken, bijvoorbeeld bruintinten of blauwtinten. Deze techniek wordt ook vaak in films toegepast en bepaald veel van de sfeer. De Matrix bijvoorbeeld is in groene tinten gemaakt, terwijl films die in Italie spelen vaak gebruik maken van warm licht met terracotta- en okertinten.

Kijk naar de uitsnede

Soms heb je niet alles nodig wat er op een foto staat. Kijk dan hoe je een goede uitsnede kan maken zodat je onderwerp duidelijk in beeld komt en er een spannende compositie ontstaat. Veel foto’s worden sterker als er een deel of een detail uitgehaald wordt. Dit is een kwestie van uitproberen. Soms moet je een paar uitsneden maken om er achter te komen welke het spannendste beeld oplevert.

De juiste resolutie

Op het internet heb je aan 72dpi (dots per inch) voldoende. Let er op dat jouw plaatje in het formaat dat je nodig hebt hier aan voldoet. Als je een afbeelding van een andere website gebruikt in een groter formaat dan het oorsponkelijke formaat, is de kans groot dat je niet uitkomt met de resolutie. Het resultaat: opgeblazen pixels. Dit gaat er rafelig uitzien. Dat wil je niet. Let dus goed op de resolutie en de afmetingen van de foto’s die je gebruikt.

Aan de andere kant heeft het geen zin om te grote bestanden te gebruiken. Dit maakt je website onnodig traag. Het is dus zinvol om te bepalen welk formaat in pixels je nodig hebt.

Beeld is dus belangrijk voor je website en in deze blog hebben we je een paar tips gegeven voor het vinden en bewerken van foto’s en afbeeldingen. Mocht je nog meer hulp nodig hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Sollicitatieformulier

  • Max. bestandsgrootte: 100 MB.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.