Wil je een webshop beginnen? Dan zal één van de eerste keuzes zijn met welk programma je gaat werken. Er zijn talloze mogelijkheden, maar ik maak een vergelijking tussen de 2 meestgebruikte open source pakketten van dit moment: WordPress + WooCommerce of Magento.
Wat zijn de grootste verschillen tussen WooCommerce en Magento en hoe bepaal je welke oplossing voor jou het beste is?
In de eerste plaats gaat het in beide gevallen om open source pakketten die door een community van programmeurs is ontwikkeld in de programmeertaal PHP. Omdat iedereen deze software gratis kan downloaden zijn er inmiddels duizenden webshops die hierop draaien. Juist omdat deze zoveel gebruikt worden is er online volop informatie te vinden en zijn er veel bedrijven die je kunnen helpen met het maken en onderhouden van dit soort websites.
WooCommerce
Deze webshop is onderdeel van het WordPress CMS. Het kan geïnstalleerd worden als plugin. Dat gaat vanuit de WordPress beheeromgeving heel eenvoudig: Met een paar klikken heb je een webshop geïnstalleerd. WooCommerce bestaat uit twee onderdelen: Eentje voor het maken en beheren van je producten en een deel met instellingen en rapportages.
Producten kunnen worden ingedeeld in categorieën en voorzien van tags om ze te organiseren en vindbaar te maken. Ook zijn er veel manieren om productinformatie te verrijken en producten te voorzien van attributen zoals kleur, soort, uitvoering, vorm, materiaal of gewicht. Hier kunnen ook verschillende prijzen aan toegekend worden. Het is mogelijk om meerdere afbeeldingen aan een product of productvariatie te koppelen.
Daarnaast zijn er verschillende manieren om verzendkosten in te stellen, zoals per land of gratis af te halen. Voor veelgebruikte betaalmethoden zijn standaard koppelingen aanwezig. Voor iDeal is er overigens een aparte (betaalde) plugin nodig.
WooCommerce bestaat als onderdeel van je WordPress omgeving, zodat je shop ook gebruik kan maken van de blogmogelijkheden die WordPress standaard biedt of uitgebreide formulieren. Daarnaast zijn er veel extra plugins om de standaardfunctionaliteit van WooCommerce mee uit te breiden. Deze kunnen eenvoudig vanuit de WordPress backend geïnstalleerd worden. Een heel aantal van deze plugins zijn gratis of voor een bescheiden bedrag te koop. Prijs voor de meeste modules ligt tussen € 50,- en € 100,- per jaar.
Dit jaar is WooCommerce overgenomen door WordPress. Dit betekent dat er een betere integratie van WooCommerce in WordPress komt en dat er hard gewerkt wordt aan verbeteringen en uitbreidingen van dit e-commerce pakket.
Sterkte punten:
- Goedkoop (WooCommerce is een gratis plugin)
- Draait op reguliere shared hosting
- Relatief eenvoudig in gebruik
- Behoorlijk uitgebreid en kan met plugins verder uitgebreid worden
- Werkt binnen een WordPress installatie, dus kan gebruik maken van bestaande functionaliteit zoals blogs en plugins
- Veel informatie aanwezig online over gebruik en problemen
Zwakke punten:
- Geen standaard SEO voorzieningen
- Moeilijker schaalbaar (vooral geschikt voor shops met minder dan 2000 producten)
- Geen standaard import of export functies (zijn aparte plugins voor nodig)
- Beperkte rapportage functies
- Geen standaard multi-shop functionaliteit
- Emails en facturen naar klanten zijn beperkt aanpasbaar
Magento
Dit systeem is ontstaan als webshop. De kracht van het systeem bestaat uit de vele configuratie-mogelijkheden voor producten en de ingebouwde mogelijkheden voor online marketing en SEO. Ook kunnen op 1 basis-vormgeving en producten database verschillende webshops met allemaal een eigen URL neergezet worden. Er kan van alles op maat ingericht worden zoals emails aan gebruikers of specifieke contentblokken die allemaal een eigen vormgeving en inhoud hebben.
Productcategorieën, productvariaties, productconfiguraties en aparte weergaves zijn eindeloos flexibel. Deze veelzijdigheid heeft echter tot gevolg dat Magento een heel zwaar systeem is, dat in principe niet op een goedkope server kan draaien. Zeker de laatste versie 2.0 kun je het beste op een server installeren die voldoende power heeft omdat je anders met lange laadtijden zit.
Een voorbeeld van extra functionaliteit is bijvoorbeeld tier-pricing: Een lagere prijs wanneer je meerdere items van een product afneemt. Je kunt dit met meerdere stappen instellen, bijvoorbeeld 5 verschillende drempel-hoeveelheden voor een product. Dit kun je zelfs doorvoeren op variatie-niveau, zodat er op 2 niveau’s een bulkkorting wordt toegepast.
Omdat Magento specifiek als webshop ontwikkeld is, heeft dit standaard geen blogfunctionaliteit zoals WordPress. Je kunt wel statische pagina’s maken voor bijvoorbeeld leveringsvoorwaarden of zaken als openingstijden. Vanuit de Magento-community zijn er tal van plugins en extensies beschikbaar om de standaard-functuionaliteit uit te breiden. Deze zijn meestal niet gratis en vaak minstens 4 of 5 keer zo duur als een WordPress plugin. Het installeren is mogelijk vanuit de backend, maar in de 2.0 versie werkt dit lang niet altijd goed.
Voor iDeal betalingen is een aparte plugin nodig.
Er is een gratis community versie van Magento en een betaalde enterprise versie. De gratis versie kun je gratis downloaden, maar moet je zelf hosten op een webserver en zorgen voor updates. Bij de enterprise versie (Magento Cloud) verzorgt Magento de hosting en updates.
Sterke punten:
- Heel flexibel en instelbaar op productniveau.
- Ingebouwde SEO mogelijkheden
- Multi-shop mogelijk
- Goed schaalbaar (geschikt voor shops met meer dan 2000 producten)
- Emails naar klanten op maar in te stellen en vorm te geven
- Standaard redelijk uitgebreide rapportage (uitbreidbaar met Magento extensies)
- Kan met plugins uitgebreid worden
- Aardig wat online aanwezig.
Zwakke punten:
- Ingewikkeld systeem (vraagt veel kennis om mee te werken)
- Zwaar systeem (draait niet goed op standaard shared hosting)
- Duur in gebruik (downloaden van de community versie is gratis, maar het ontwikkelen van een shop vraagt dure expertise en dure hosting)
- Versie 2.0 is erg verschillend van de voorgaande versie en vraagt nieuwe expertise.
- Standaard beperkte import/export functie
Conclusie
Voor kleine- en beginnende webshops met een beperkt budget, is WooCommerce de beste oplossing. Hiermee kun je snel aan de slag tegen lage kosten. Als je een beetje handig bent, kun je je eigen shop installeren. Loop je ergens tegenaan? Dan kun je online een schat aan informatie en forums vinden, waarmee je verder kunt.
Voor grote webshops, met veel producten of waar producten heel uitgebreid of specifiek ingesteld moeten worden, is Magento de betere oplossing. Hier hangt echter wel een prijskaartje aan. Denk aan zeker € 10.000,- aan ontwikkelkosten en minstens € 50,- aan hosting per maand. Magento is een krachtig systeem, maar dit vraagt een investering die veel kleinere webshops niet kunnen doen.