blog

Websites zijn als scheermesjes

Je kent ze vast wel, die scheermesjes van Gillette. Je krijgt het houdertje er vrijwel voor niets bij. Gilette wil graag dat je het speciale houdertje hebt waar alleen hun mesjes in passen. Daar verdienen ze geld mee als jij weer nieuwe mesjes nodig hebt. Hetzelfde gaat op voor printers en inkt. Scheermeshoudertjes en printers zijn alleen maar een schil, voor een fabrikant levert de inhoud het meeste op. Zo is het ook met websites. Maak altijd een verschil tussen vorm en inhoud als je een plan maakt voor je website. Dat levert vlijmscherpe website op die een verschil maken. Schil of inhoud? Dit vraagt wel om een andere manier van denken. Veel bedrijven stoppen veel energie in het ontwikkelen van een website maar het bijhouden van de content komt vaak op de tweede (of derde, of vierde…) plaats. En hoeveel organisaties ontwikkelen naast mooie vormgeving en techniek ook een contentstrategie? Voorkom een bloedbad Wat mij betreft gaat de volgende vergelijking op: content kun je vergelijken met de scheermesjes die je steeds vernieuwt. Dit gaat uiteindelijk de impact van je internetstrategie bepalen. Stompe scheermesjes geven een bloederig resultaat. Dit is ook het geval bij content die niet bijgehouden wordt: dit…

scherpe websitesJe kent ze vast wel, die scheermesjes van Gillette. Je krijgt het houdertje er vrijwel voor niets bij. Gilette wil graag dat je het speciale houdertje hebt waar alleen hun mesjes in passen. Daar verdienen ze geld mee als jij weer nieuwe mesjes nodig hebt.

Hetzelfde gaat op voor printers en inkt. Scheermeshoudertjes en printers zijn alleen maar een schil, voor een fabrikant levert de inhoud het meeste op. Zo is het ook met websites. Maak altijd een verschil tussen vorm en inhoud als je een plan maakt voor je website. Dat levert vlijmscherpe website op die een verschil maken.

Schil of inhoud?

Dit vraagt wel om een andere manier van denken. Veel bedrijven stoppen veel energie in het ontwikkelen van een website maar het bijhouden van de content komt vaak op de tweede (of derde, of vierde…) plaats. En hoeveel organisaties ontwikkelen naast mooie vormgeving en techniek ook een contentstrategie?

Voorkom een bloedbad

Wat mij betreft gaat de volgende vergelijking op: content kun je vergelijken met de scheermesjes die je steeds vernieuwt. Dit gaat uiteindelijk de impact van je internetstrategie bepalen. Stompe scheermesjes geven een bloederig resultaat. Dit is ook het geval bij content die niet bijgehouden wordt: dit levert een slecht resultaat met vervelende bijwerkingen. Als ik op een website kom met artikeltjes die meer dan een jaar oud zijn, ben ik snel weg. Wanneer ik zie dat er gisteren nog iets nieuws geplaatst is, denk ik: ‘Daar zit leven in! Deze jongens zitten er bovenop’. Zie je het verschil?

Voorkom slijtage

Als je dagelijks scheert, zul je regelmatig je mesjes moeten vervangen. Hoe meer bezoekers je website heeft, hoe sneller je content zal ‘slijten’. Als je wilt dat bezoekers nog eens terugkomen, is het slim om regelmatig nieuwe content aan te bieden. Denk maar na, je bent zelf ook snel uitgekeken op een website waar niets nieuws te beleven is.

Voorkom botheid

Hoe scherper ze zijn, hoe beter de kwaliteit van je scheermesjes. De content op je website moet vlijmscherp zijn: is het actueel?, is het onderscheidend?, trekt het de aandacht?, is het goed geschreven? Vlijmscherpe content ontstaat niet zomaar, dit is een proces van bijschaven en verbeteren. Begin met een ruwe schets die je bijwerkt totdat het precies goed is. Inderdaad, dit kost tijd. Maar een website met haarscherpe content zal zorgen dat jouw product of dienst uitsteekt boven de rest.

De moraal van deze vergelijking: Uiteindelijk bepaalt de content de impact van je website. Richt je dus niet alleen op de schil van vormgeving en techniek maar zorg dat je ook een plan hebt voor de inhoud op je website. Het kost je minder dan een dure vormgever en verdient zich dubbel en dwars terug.

Deze blog is eerder verschenen op www.b2bcontact.nl

Sollicitatieformulier

  • Max. bestandsgrootte: 100 MB.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.