blog

4 trends voor 2013

Aan het begin van het nieuwe jaar kijken we graag vooruit naar wat ons te wachten staat. Bij Webcoachservice zien we 4 grote trends die het komende jaar online media gaan bepalen.

Oma2Aan het begin van het nieuwe jaar kijken we graag vooruit naar wat ons te wachten staat. Bij Webcoachservice zien we 4 grote online media trends. Dit is een samenvatting van ontwikkelingen die ook door anderen worden voorspeld.

Wat het meest opvalt is verdere groei van sociale media als marketinginstrument, diensten die verbinding maken tussen online en offline en toename van mobiel internet. Had mijn oma ook kunnen bedenken, of niet soms?

1. Sociale media als uitgangspunt

Veel bedrijven zullen sociale media als vertrekpunt gaan gebruiken om hun doelgroepen te bereiken, voor zover ze dat al niet doen. Afgelopen jaren was het nog flink uitproberen geblazen. In 2013 zullen sociale media als marketingkanaal volwassen worden. Het is duidelijk dat je klanten kan bereiken via sociale media, maar inmiddels hebben de meeste bedrijven ook ontdekt dat het niet werkt als een soort direct-mail instrument. Het is veel persoonlijker en je klanten willen serieus genomen worden. Let dus op de volgende punten:

  • Verzamel niet alleen ‘likes’ of volgers maar biedt waardevolle content aan.
  • Ga het gesprek aan met je klanten en zorg voor interactie, nodig klanten uit om hun mening te geven (en reageer daar ook op).
  • Zorg voor persoonlijke en relevante content (als je bijvoorbeeld weet waar je klant woont, kun je plaatselijke tips geven).
  • Vorm tevreden klanten om tot ambassadeurs van je merk die op sociale media hun positieve ervaring delen.

2. Deelbare content

Het afgelopen jaar merkten we dat er steeds meer beelden gedeeld werden. Dit zal alleen maar toenemen. Bedrijven spelen hier nu al op in, door makkelijk deelbare content aan te bieden. Wat goed werkt zijn online gadgets die iets over jouw merk zeggen, zoals een interessante infographic of een grappige video. Sociale media zijn geweldig geschikt voor het delen van dit soort zaken. Wie vind het niet leuk om een leuke foto of video te delen met zijn vrienden? Ik zal mijn vrienden ook graag wijzen op de pizzeria met de beste pizza’s, vooral als ik net heb gelezen dat ze vanavond een filmavond hebben.

  • Geef iets weg om het delen van je content te stimuleren.
  • Self publishing groeit, steeds meer bedrijven geven hun eigen publicaties uit. Een e-boek bijvoorbeeld leent zich prima om te delen.
  • Content van uitstekende kwaliteit wordt eerder gedeeld omdat het waarde toevoegt voor gebruikers.

3. Bedrijven worden socialer

Bedrijven worden steeds meer gedwongen om opener te worden. Het internet heeft het speelveld ingrijpend veranderd. Iedere klant kan in de keuken meekijken en zal zijn ongenoegen of tevredenheid online kenbaar maken. Hierdoor worden bedrijven niet alleen gestimuleerd om over hun producten duidelijke informatie te geven, ze worden ook afgerekend op sociale bewogenheid en duurzaamheid.

Ook zal interne kennisdeling en informatievoorziening verder veranderen door het Nieuwe Werken waarbij collega’s steeds meer afhankelijk worden van digitale middelen om hun werk te doen. Wij zien de volgende speerpunten voor 2013:

  • Online publicaties zullen authentiek moeten zijn en echte bewogenheid met de wereld om ons heen uitademen.
  • Online verantwoording afleggen van sociaal beleid.
  • Nog meer nadruk op service en dit zal steeds meer via online kanalen plaatsvinden.
  • Interne structuren meer gericht op kennisdeling.

4. Nog meer mobiel

Het aantal mensen met een tablet en/of smartphone zal verder toenemen. Hierdoor zal het gebruik van mobiel internet en mobiele apps ook meer worden. Niet echt verrassend, maar het veranderd wel de manier waarop we deze apparaten gaan gebruiken.

Er zullen steeds meer koppelingen komen tussen mobiel internet en offline locaties. Denk aan het vinden van de dichtstbijzijnde pizzeria met Foursquare of de technische kenmerken van een computer via een QR code die je in de winkel scant. Of actuele informatie over een vertraging bij de NS (en aangezien de blaadjes ook in 2013 nog steeds van de bomen vallen is dit geen overbodige zaak).

  • Op meer plaatsen toegang tot betere online informatie
  • Meer interactie tussen online, mobiele applicaties en offline zaken
  • Meer mogelijkheden in mobiele apps

5. Online geld besparen

Vanwege de aanhoudende crises verwachten we ook dat mensen heel creatief zullen worden in het gebruik van internet om geld te besparen. Er zullen wellicht nieuwe vergelijkingssites komen en het gebruik van marktplaats gaat ook niet afnemen, zeker nu er een betere scheiding komt tussen particulieren en bedrijven. Gewone winkels zullen nog meer omzet verliezen aan online retailers met lagere prijzen. Dit is ook niet echt nieuw maar een trend die zich verder doorzet en omdat mensen zuiniger worden wellicht harder zal gaan.

Dit zijn de trends die wij verwachten voor 2013. Doe er je voordeel mee en kijk hoe jouw organisatie op deze ontwikkelingen in kan spelen. De kans is groot dat we van alles over het hoofd zien of dat er een nieuwe internetrage zal ontstaan waar nu nog niemand van gehoord heeft. We gaan het zien. Heb je aanvullingen? Laat het ons weten, we horen ze graag!

Sollicitatieformulier

  • Max. bestandsgrootte: 100 MB.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.