Effectieve websites hebben een doel

Effectieve websitesWat is er nodig om je website echt voor je te laten werken? Het geheim zit vooral in een glasheldere doelstelling. Je hebt weinig aan een website als je niet weet wat je er mee wil bereiken. Toch gaat het hier vaak fout. Wanneer een website ingezet wordt als een vaag promotie-instrument, zul je weinig mensen bereiken. Dan is het weinig meer dan een digitale brochure die niet bij de juiste mensen terecht komt.

Begin met een duidelijk doel: Wat wil je bereiken? Een website kan verschillende functies vervullen. Bepaal vervolgens waarvoor jouw website gebruikt moet worden. Daarnaast kun je verschillende groepen bereiken. Net als bij een folder of een advertentie vragen doelgroepen om een specifieke benadering. Een zakelijke klant vraagt om een andere stijl dan sportieve jongeren of zorgzame moeders.

Een duidelijk doel

Wat wil je dat mensen doen na of tijdens het bezoeken van je website? Wil je online iets verkopen, wil je dat mensen je gaan bellen of mailen? Wil je informatie van mensen ontvangen of dat ze zich voor een nieuwsbrief of cursus aanmelden? Misschien wil je alleen maar informatie geven over een zaak die je aan het hart gaat.

Soms kan het nog knap lastig zijn om precies te bepalen wat je uiteindelijke doel is. Veel mensen hebben de neiging om verschillende resultaten te willen behalen met 1 website. Dit is een ramp voor promotie en maakt het moeilijk om een effectieve website te bouwen. Wanneer je niet tot 1 duidelijk doel kunt komen is het verstandiger om voor elk doel een aparte website te maken.

Stel dat je een online cursus aanbied, dan is het niet slim om de cursus in dezelfde website te verwerken als het aanmeld-formulier en de promotie. Beide functies komen het beste tot hun recht wanneer je alle elementen van de website er voor kunt inzetten. Een promotionele website gebruikt bijvoorbeeld sprekende kleuren die gelijk in het oog springen en aandacht vragen terwijl een cursusomgeving rust en overzicht moet uitstralen. Op de homepage van je promotionele website probeer je bezoekers naar het inschrijfformulier te leiden. Op de homepage van je cursus kunnen cursisten makkelijk hun weg vinden naar de wekelijkse les.

In de praktijk zullen cursussen en promotie wel een beetje door elkaar lopen. En dat is niet erg zolang je maar duidelijk weet wat het hoofddoel van je website is.

Hoofdzaken en bijzaken

Wat het doel ook is, zorg er voor dat ieder element op je website mensen doorverwijst naar je uiteindelijke doel. Een webshop die wij gebouwd hebben plaatst regelmatig nieuws op de homepage. Maar 4 van de 5 berichten verwezen niet naar een product dat op deze website verkocht wordt. Hierdoor liet de beheerder kansen liggen om bezoekers van de homepage te wijzen op producten die op deze website verkocht worden. De homepage is voor veel bezoekers de eerste pagina die ze zien. Zorg er voor dat er geen kans onbenut blijft om aan je doelstelling te voldoen. In dit geval was dat, producten verkopen. Daarom hebben  nu vrijwel alle nieuwsberichten een link naar 1 of meerdere producten uit de webshop van deze website.

In het voorbeeld van de webshop hierboven liepen er twee doelen door elkaar: Producten verkopen en Nieuws weergeven. Het doel van ‘Nieuws weergeven’ is echter dienend aan het doel ‘Producten verkopen’. Toen dit duidelijk was, konden de nieuwsberichten veel effectiever ingezet worden met als resultaat meer verkochte producten.

Effectieve website zijn meetbaar

Als je een duidelijk doel hebt voor je website, wordt het ook makkelijk om te meten of je website effectief is. Iedere ondernemer wil graag weten of zijn investeringen ook iets opleveren. Duidelijk bepaalde resultaten kun je meten. Voor een webwinkel lijkt dit redelijk duidelijk. Voor een website met alleen informatie is het lastiger een duidelijk doel te bepalen. Maar als je vooraf vaststelt dat je informatie-website meer ontvangers van je nieuwsbrief of minder telefoontjes bij de klantenservice moet opleveren, dan wordt het resultaat van je website meetbaar.

Met meetbare resultaten kun je bepalen of de tijd en het geld dat je investeert in je website de moeite waard zijn. Vaak wordt alleen gekeken naar bezoekersaantallen. Maar deze zeggen niets over het aantal opdrachten, een stijging in de verkoop of  een besparing in servicekosten dat je website heeft opgeleverd. Hier kun je pas iets over zeggen als je website een specifiek doel dient. Daarom is een effectieve website een middel dat meetbare resultaten oplevert voor een duidelijk vastgesteld doel.

Dit artikel in EContent Magazine gaat ook over het meten van het resultaat van je website en content.

Vind je het lastig om een duidelijke doelstelling voor je website te bedenken? Wij helpen je graag!

Neem contact met ons op