Omdat steeds meer mensen websites vooral op hun tablet of smartphone bekijken wordt het belangrijker dat je website ook op mobiel prima werkt. Wanneer je voor deze stap staat dringt zich al snel de vraag op: ‘Waarom niet meteen een app maken als je toch bezig bent met een mobiele versie van je website?’
Vormgeving en beeld
Het belang van een flexibel logo
Een logo is belangrijk. Met je logo laat je zien wie je bent en wat je doet. Het liefst op een onderscheidende manier. Het ontwikkelen van een logo is een belangrijke stap want het geeft vorm aan je identiteit. Het is de visuele vertaling van datgene waar jouw bedrijf of organisatie voor staat. Dit gaat vaak verder dan alleen een uniek beeldmerk, een mooie letter en aansprekende kleuren.
Je website klaar voor mobiel
Tegenwoordig wordt je website steeds vaker bekeken op een smartphone of tablet. Vorig jaar nam de verkoop van laptops af terwijl mobiele apparaten als warme broodjes over de toonbank gingen. Dit vraagt om een andere aanpak van je website. Een aantal jaren gelden kon je nog uitgaan van het kleinste beeldscherm als basis voor je website-template. Dit schoof langzaam op omdat schermen steeds groter werden. Op dit moment heb je mensen die op een 27″ scherm werken terwijl je website ook leesbaar moet zijn op een iPhone. Dit is een heel groot verschil.
Wees creatief met afbeeldingen
Vroeger kon je nog wegkomen met een artikel dat alleen uit tekst bestond. Wie vandaag de dag een blogje schrijft zal er ook een aantrekkelijk plaatje bij moeten zoeken. Een website kan niet bestaan zonder beeld. Gelukkig zijn er veel manieren waarop je plaatjes kunt verwerken op je website of in een artikel.
Een mooie foto maakt niet alleen je website aantrekkelijker, het is ook prima manier om je SEO te verbeteren. Steeds meer mensen zoeken naar afbeeldingen in Google. Veel plaatjes hebben echter geen ingevulde beschrijving of alt-tag (deze komt tevoorschijn als je er overheen gaat met een muis). Dit zijn gemiste kansen om meer bezoekers op je website te krijgen.
Varieer met letters
Tot voor kort was de grote beperking bij het maken van websites dat er maar een paar lettertypen beschikbaar waren. Zo’n 5-6 jaar geleden begonnen de eerste experimenten met diensten die online ook andere lettertypen beschikbaar stelden. In het begin was het een hoop gedoe met gebruiksrechten en standaarden totdat Adobe in 2009 met Typekit kwam en kort daarna begon Google Fonts.
Je hoeft dus niet alleen Verdana of Arial te gebruiken voor je website omdat deze toevallig op de meeste computers geïnstalleerd staan, maar inmiddels kun je kiezen uit een grotere variatie van ‘externe’ lettertypen. Hiermee kun je je website een eigen uitstraling geven en de leesbaarheid vergroten.
Populair op Pinterest
Ik ben alweer een tijdje actief op Pinterest en merk dat sommige van mijn pins populairder zijn dan anderen. De meest populaire pin is een foto van een whiteboard waarop sociale media worden uitgelegd aan de hand van een donut.
Erg grappig, maar het zette me ook aan het denken over wat voor soort berichten nu het beste werkt op sociale media. Dit is soms anders dan wat je in eerste instantie verwacht.